Viadukty a tunely ako z rozprávky: najkrajšia trať na Slovensku

Viadukty a tunely ako z rozprávky: najkrajšia trať na Slovensku

Trať Červená Skala – Margecany začali stavať pred 86 rokmi a dodnes je skvostom.

Obdivujú ju turisti, filmári, amatérski aj profesionálni fotografi i železničiari. Zložitú stavbu, ktorá vyniká viacerými technickými unikátmi, začali stavať 31. mája 1931.

Vlak sa dostáva do výšok vďaka unikátnej podzemnej slučke.

Vedúci stavby sa bál, že sa chodby nespoja.

Takmer 100-kilometrovú jednokoľajovú trať Červená skala – Margecany na východe Slovenska zdobia dva viadukty a mnoho tunelov. 

Spomedzi tunelov je najvýznamnejší špirálovitý Telgártsky tunel, ktorý je celosvetovým technickým unikátom. Pre špirálovité zatočenie ho volajú aj Telgártska slučka. 

Podľa miestnych sa povráva, že vedúci stavby si deň pred spojením oboch smerových štôlní všetko vyrátal a prišiel na to, že sa nespoja. Preto sa zastrelil. Na druhý deň však boli chodby spojené.

Telgártsky tunel je 1239,4 metrov dlhý a trať na ňom prekonáva výškový rozdiel 31 metrov.

Robotníci museli pri jeho stavbe bojovať nielen so značnými tlakmi hory, ale aj s tečúcim pieskom a mohutnými prúdmi vody, ktorá počas stavby odtekala z tunela (až 35 litrov za sekundu).

Kamenný viadukt Chmaroška 

Za telgártskym tunelom nasledujú viaceré viadukty. Spomedzi nich je najobdivovanejším stavebným dielom Chmarošský viadukt. Nachádza sa už v Národnom parku Nízke Tatry pod Kráľovou hoľou. 

Celá trať pritom prechádza viacerými národnými parkami, prírodnými útvarmi a dolinami (Slovenský raj, Volovské vrchy, Čierna hora, Ružínska priehrada, Nízke Tatry, Muránska planina, Stratenská dolina, dolina Hnilca a vodnej nádrže Palcmanská Maša).

Chmarošský viadukt je 112,6 metrov dlhý, 18 metrov vysoký a má deväť kamenných oblúkov so svetlosťou po 10 metrov. Okrem neho je na trati aj železobetónový Telgártsky viadukt, ktorý je 86,2 m dlhý a 22 m vysoký. 

Nasledujú Hronský a Besnícky tunel, ktorý je zároveň najvyššie položeným tunelom na Slovensku (955 m n.m.). 

Masové štrajky

K budovaniu trate pristúpili v medzivojnovom období, keď už existujúca Košicko – bohumínska železnica kapacitne nestačila. Okrem toho chýbalo akékoľvek spojenie medzi stredným a východným Slovenskom. 

Výstavba železničnej trate bola pritom jedna z najtrvalejších možností, ako sa v tom čase zamestnať. V čase najväčšej intenzity trať stavalo až 9700 mužov a žien.

So stavbou trate sa spája aj štrajk. Bolo to najmohutnejšie dejisko štrajkových bojov na Slovensku počas hospodárskej krízy i po nej. V roku 1931 sa robotníkom podarilo zvíťaziť a dosiahli zvýšenie miezd, nezaobišlo sa to však bez streľby a obetí. Ďalší štrajk v roku 1935, do ktorého sa zapojilo viac robotníkov, však bol potlačený.

Celú trať spustili do užívania 26. júna 1936, odkedy je stále v prevádzke. Celý úsek Červená Skala – Margecany je neelektrifikovaný, meria 95 km a cestovná rýchlosť po nej je 80 km/h. 

Praktické informácie

Úsek medzi Červenou Skalou a Margecanmi prejdete v priemere za takmer 2 hodiny a lístok stojí okolo 5 eur.

Z Banskej Bystrice ste v Margecanoch za zhruba 3,5 hodiny a lístok stojí okolo 12 eur. Najzaujímavejšia časť s viaduktmi a tunelmi je až v okolí Telgártu, teda asi v druhej polovici cesty. 

Ak ju chcete absolvovať celú a neplánujete prespať v regióne, vyštartujte čím skôr, aby ste cestu stihli ešte za denného svetla.

Zdroj: aktuality.sk / Jana Kubisová

Fotogaléria


Zdieľať článok

Podobné články

Diskusia

Facebook pozri-sa.sk